Leegstand is achterstand

Meer en meer winkelcentra krijgen te maken met leegstand. Om allerlei redenen besluiten winkeliers om het bijltje erbij neer te gooien. Te hoge huur, shift naar online en gene reden meer om een fysieke winkel aan te houden, te weinig bezoekers ook wel klanten genoemd, geen of te duur personeel met een groot verloop, te hoge energierekeningen. Zo kunnen we nog wel even doorgaan wat de reden is om de tent, of in dit geval winkel te sluiten. Dit is niet alleen vervelend voor hen zelf, maar eigenlijk raken ze hier iedereen mee. De buurman heeft geen buurman meer, hooguit een mooie afbeelding op de etalage geplakt. De shopper krijgt minder keuze en dus een mindere ervaring en bedenkt zich vervolgens een aantal keer om weer terug te komen. Wellicht komt hij dan gericht iets kopen en laat het fun-shoppen achterwege. Snel even naar de drogist voor nieuwe lenzen en een douchegel. De uitbater van het winkelcentrum zit tegenvallende inkomsten en zal niet snel meer investeren en kan hierdoor ook niet meer de huren vragen die hij eigenlijk in gedachten heeft. Al met al komt al snel neerwaartse vicieuze cirkel om de hoek kijken. 

Dit is niet alleen een probleem dat zich voordoet bij oudere winkelcentra in een doorsnee plaats in Nederland, maar is overal zichtbaar. En als er nu niet wordt ingegrepen, is er straks een achterstand die niet meer is in te halen. 

In de visie van J2Leisure zouden we van de winkelcentra weer een plek moeten maken waar we graag komen, waar families samen naar toe komen om te ontspannen, shoppen en te genieten. Winkelen is in onze visie meer dan winkelen, dingen kopen, winkelen is een ervaring waar je tijd voor maakt en die voldoening geeft aan de invulling van de dag. Met een tevreden gevoel thuiskomen. Een ervaring rijker. 

In onze optiek doe je dit niet door de straten vol te duwen met eenheidsworsten, met alleengrote ketens, die overal te vinden zijn, maar door een goede mix te maken, die voor iedereen interessant is. Een mix van winkels, ketens, horeca èn leisure. Een mix die past bij de doelgroep, die past bij de bezoeker, die past bij de huidige aanbieders en die elkaar versterkt. Verras de bezoekers, creëer een toegevoegde waarde die zorgt dat de bezoekers langer blijven, vaker terugkomen en meer besteden. Creëer een omgeving die zorgt dat nieuwe bezoekers worden aangetrokken. Verbreed de doelgroep. 

Als deze mix goed wordt ingevuld creëer je een win - win - win situatie die louter winnaars oplevert, leegstand terugdringt en zorgt dat de winkelcentra weer op voorsprong kunnen komen. 

Door: Jeroen Horbach